انواع گیفت تبلیغاتی نمایشگاهی
چرا تراول ماگ تبلیغاتی سفارشی را خریداری کنیم؟
مزایای چاپ ساک دستی تبلیغاتی
انتخاب هدایای تبلیغاتی چرمی برای برند لوکس
چرا خودکار پلاستیکی تبلیغاتی موثر است؟
چرا باید به مزایای سفارش پاوربانک توجه کنیم؟
جمعه ۰۲ آبان ۰۴

تاریخچه پیدایش کلاه تبلیغاتی

 

 

کلاه همیشه یکی از پرکاربردترین پوشاک بشر بوده است؛ از دوران باستان که مردم برای محافظت از سرشان در برابر آفتاب یا سرما از کلاه‌های ساده استفاده می‌کردند تا امروز که کلاه به عنوان یک اکسسوری مد و حتی ابزاری برای تبلیغات نقش مهمی دارد. اما شاید برایتان جالب باشد بدانید تاریخچه پیدایش کلاه تبلیغاتی به چه زمانی برمی‌گردد و چطور این وسیله ساده به یکی از محبوب‌ترین روش‌های تبلیغات تبدیل شد.

 

ریشه‌های استفاده از کلاه در تبلیغات

 

در قرن نوزدهم، با رشد صنعت و افزایش کسب‌وکارها، تبلیغات کم‌کم وارد زندگی روزمره مردم شد. آن زمان بیشتر تبلیغات روی پوسترها، تابلوها یا روزنامه‌ها دیده می‌شد. اما به مرور، تولیدکنندگان و صاحبان برند به دنبال روش‌هایی بودند که تبلیغاتشان ماندگارتر و در معرض دید بیشتری باشد. همین موضوع باعث شد کلاه، که همیشه بخشی از پوشش روزانه افراد بود، به گزینه‌ای ایده‌آل برای تبلیغات تبدیل شود.

 

اولین بار در آمریکا، کلاه‌های ساده‌ای که لوگوی شرکت‌ها روی آن‌ها چاپ یا گلدوزی می‌شد، بین کارگران و بازیکنان ورزشی توزیع شد. این کار هم جنبه حمایتی داشت (محافظت در برابر آفتاب و گرما) و هم برندها را به شکل غیرمستقیم تبلیغ می‌کرد.

 

نقش بیسبال در تولد کلاه تبلیغاتی

 

اگر بخواهیم دقیق‌تر به تاریخچه پیدایش کلاه تبلیغاتی نگاه کنیم، باید به ورزش بیسبال اشاره کنیم. در دهه ۱۸۶۰ میلادی، تیم‌های بیسبال آمریکایی شروع به استفاده از کلاه‌های یکدست کردند. این کلاه‌ها خیلی زود بین هواداران محبوب شد و تماشاگران برای حمایت از تیمشان کلاه‌هایی با نام یا لوگوی تیم خریداری می‌کردند.

اینجا بود که کسب‌وکارها فرصت را غنیمت شمردند و تبلیغات خود را روی کلاه‌ها چاپ کردند. در واقع بیسبال، اولین جرقه جدی تبدیل کلاه به یک ابزار تبلیغاتی بود.

 

گسترش کلاه تبلیغاتی در قرن بیستم

 

در قرن بیستم با پیشرفت تکنیک‌های چاپ و گلدوزی، تولید کلاه‌های تبلیغاتی ساده‌تر شد. برندهای بزرگ، به‌خصوص شرکت‌های نوشیدنی، خودروسازی و پوشاک، شروع کردند به پخش کلاه‌های تبلیغاتی رایگان بین مشتریان. این کلاه‌ها نه تنها یک هدیه کاربردی بودند، بلکه به نوعی تابلوی متحرک برای تبلیغ برند به حساب می‌آمدند.

 

در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ میلادی، کلاه‌های تبلیغاتی به اوج محبوبیت خود رسیدند. تقریبا در هر نمایشگاه، رویداد ورزشی و کمپین تبلیغاتی، کلاه به عنوان یکی از اولین انتخاب‌ها برای هدایای تبلیغاتی مطرح بود.

 

کلاه تبلیغاتی در ایران

 

در ایران هم استفاده از کلاه تبلیغاتی چند دهه است که رایج شده. شرکت‌ها به خصوص در حوزه‌هایی مثل مواد غذایی، لوازم ورزشی و صنایع ساختمانی، کلاه را به عنوان هدیه تبلیغاتی میان کارکنان یا مشتریان توزیع می‌کنند. کلاه تبلیغاتی علاوه بر جنبه تبلیغاتی، یک حس همدلی و تعلق خاطر بین کارکنان ایجاد می‌کند، به همین دلیل همیشه جزو پرطرفدارترین هدایای تبلیغاتی در ایران هم بوده است.

 

جمع‌بندی

 

تاریخچه پیدایش کلاه تبلیغاتی نشان می‌دهد که این وسیله ساده چطور توانسته در طول زمان از یک پوشاک روزمره به یک ابزار قدرتمند تبلیغاتی تبدیل شود. از زمین‌های بیسبال در قرن نوزدهم تا کمپین‌های تبلیغاتی امروزی، کلاه تبلیغاتی همچنان یکی از محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین روش‌های معرفی برند و افزایش دیده‌شدن آن است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.